enesetervendamine
Pilt: Canva

Minu arvates, ei ole ükski terviseprobleem mulle märku andnud kindla põhjuseta. Alati on põhjus ja selleks on minu enda tegemine või tegemata jätmine pikema aja jooksul. Haigus on millegi tagajärg. Haigusest vabanemiseks on vaja selgeks teha, mida ma olen valesti teinud, see lõpetada ja oodata, mil keha enesetervendamine saab alata. Mõnikord olen kärsitu ja tahan, et 20 aasta jooksul valesti toitumisest tingitud mured kaoksid homseks. See ei ole kahjuks võimalik, keha vajab aega.

See ei tähenda, et peaks kõik ravimid kõrvale jätma ja ootama. Ei, ravimeid tuleb ikka võtta. Samal ajal tasub jälgida ka seda, kas tervened, kui neid ravimeid tarvitad? Kui kaebused vähenevad, siis on kõik hästi ja haigus unustatud. Aga kui ei saa terveks? Sümptomid võivad leeveneda, kuid niipea kui ravi lõppeb, on ka probleem tagasi. Sellisel juhul on vaja muudatusi elustiilis.

Enesetervendamine ja minu teekond selleni

Mina olen ravimeid tarvitanud väga palju, niipalju, et ma ei saanud nendeta enam funktsioneerida. Mul tekkisid tervisega probleemid juba 16 aastaselt ja olen sellest ajast tervisemuresid ravimitega leevendanud. Samas, sel ajal ma elustiilis muudatusi ei teinud. Keha näitas ammu, et ma pean midagi muutma, aga mina sain sellest aru 25 aastat hiljem. Kas need ravimid tegid mind terveks? Ei teinud. Need leevendasid sümptomeid ja see oli kõik. Kui ravimeid ei tarvitanud, olid probleemid kohe tagasi. Kirjutasin lähemalt ka meeste keskeakriisist ja tervisemuredest sel ajal SIIN.

Tänaseks olen tervisega teadlikult tegelenud üle 2 aasta. Osa tablettidest olen saanud ära jätta ja tunnen ennast hästi. Usun, et ühel päeval ei ole mul vaja mitte ühtegi ravimit tarvitada.

Enesetervendamisel olen jõudnud järeldusele, et üksiku sümptomiga ei ole mõtet eraldiseisvalt tegeleda. Keha on keeruline organism, kus kõik on omavahel seotud. Seega on ka elustiilis vaja teha muudatusi. Näiteks suure stressi tõttu tekkivat kõhulahtisust võib tablettidega ravida, kuid lõplikuks vabanemiseks on vaja stressi leevendada.

Kuidas iseenda tervist parandada?

Kirja panin need tegevused, mida ise kasutan ja kinnitan läbi praktilise kogemuse, et olen neist saanud abi.

sealiha ja tomat sobimatud toidud õige toitumine
Mu keha ei talu sealiha ja tomatit, seda sain teada sportsgene geenitesti tehes. Pilt: Canva

Väldi sobimatuid toite – ära söö midagi, mis Sulle ei sobi. Mõned toiduained võivad sobida su sõbrale, kuid võibolla Sulle mitte. Sobimatud toidud on vaja välja selgitada. Üheks võimaluseks on teha geenitest. Mina tegin selle sportsgene kaudu ja sain teada, et mulle ei sobi sealiha ja tomat. Enne selle testi tegemist kontrolliti mul pidevalt neerude olukorda. Neerude näitajad olid pidevalt nn kollases tsoonis, ehk et neerud töötavad piiri peal. Tol ajal tarbisin palju loomse valgu baasil toidulisandeid ja tegin jõutrenni. Arst soovitas toidulisanditest loobuda, kuid ma ei teinud seda. Kui teada sain, et liha peab vältima, jätsin selle menüüst välja ja loomse valguga toidulisandid asendasin tamsete valgupulbrite vastu. Neerude näitajad paranesid märgatavalt.

Lisaks sobimatutele toiduainete tasub ka üldine menüü üle vaadata. Järjest enam tuleb infot toitude kohta, mis ei ole tervisele head. Näiteks gluteeni sisaldavad (valge sai näiteks) ja loomse päritoluga toiduained (liha, piimatooted). Mina neid ei tarbi juba pikka aega.

Lisa menüüsse Sinule sobivad toidud – Üks parimaid toitumisalaseid spetsialiste, keda tean on Kaja Keil. Tal on põhjalikud teadmised ayurveedast ja inimesest kui tervikust. Tema lähenemise juures meeldib mulle see, et vaadates menüüd, soovitab ta väikseid muudatusi, mida on lihtne praktikas ellu viia. Suured ja kardinaalsed muudatused lõppevad tavaliselt sellega, et muutus jääb tegemata, sest selle läbiviimine nõuab suurt pingutust ja toob kaasa stressi. Olen tema soovitusi järginud ja tunnen muutust. Kaja Keiliga saab ühendust https://www.praktiline-ajurveeda.ee/et

allikavesi
Allikavett leiab ka Tallinna lähiümbrusest. Pilt: Canva

Probiootikumid aitavad – lähiminevikus on olnud aegu, kus ma olen enda peal erinevad dieete katsetanud. Mõned neist on olnud ekstreemsed, millest taastumine on olnud keeruline. Abi olen saanud Jana Sandbergilt, kes teab kõike probiootikumidest. Tema soovitusi järgides olen saanud piinavatest kõhumuredest vabaks. Lisaks probiootikumidele teab ta palju toidulisanditest, vitamiinidest ja mineraalidest. Ta räägib asjadest, mida on ise kasutanud ja julgeb soovitada. Mulle meeldivad praktiliste teadmistega inimesed. Omavahel öeldes kutsun Janat Dr Ohhiiraks. Jana kontakt jana@biome.ee

Vesi on elu alus – kui kaua inimene veeta vastu peab? Vesi mängib olulist rolli meie elus. Olen kogemata sattunud kraanist tuleva vee kvaliteeti uurima ja jõudnud järeldusele, et kraanivesi ei ole see, mida mu keha vajab. Joon ainult allikavett, mida ise allikal toomas käin. Neid allikaid, kust vett saada on Tallinna ümbruses piisavalt. Allikal käimine on omamoodi rituaal. Hea linnast eemale minna loodusesse ja vaikusesse. Paljud joovad vett soolaga ja lisavad sinna laimi jms. Mina panen hommikul vee sisse 4 soola segu. Muul ajal joon puhtalt, nii nagu see looduses on.

Enesetervendamine ja hingamine, mis on elu allikas

Kui ilma veeta saab elada mõned päevad, siis hingamata vaid mõned minutid. Hingamine on oluline, et me elada saaksime. Aga, kuidas me hingame? Mulle on öeldud, et ma hingan pealiskaudselt ja vahel ei hinga üldse. Olen uurinud, mis hingamise taga on. Miks ma ei hinga? Jõudsin järeldusele, et ma ei hinga, kui ma pinges olen. Ma olen keskendunud, tunnen hirmu või stressan millegi pärast. Ehk mida rohkem on selliseid seisundeid, mis ei ole rahulikud, seda rohkem on mul hingamisega probleeme ja seda vähem jõuab mu kehasse hädavajalikku hapnikku. Kokkuvõtlikult võib öelda, et mida rohkem stressi ja pinget, seda kehvem tervis.

Isvara jooga
Isvara joogakoolis õppisin palju hingamisest. Pilt: Canva

Nüüd, mil olen probleemi tõsidusele jälile jõudnud, tegelen oma kehast pingete vabastamisega. Kõige lihtsam on stressi tekitavaid olukordi vältida, aga see pole alati võimalik. Kui vaadata maailma, mis muutub üha kiiremaks ja kiiremaks… Arvan, et elutempoga on vaja kaasas käia, aga samal ajal rahulikku joont hoida – see on edu võti. Kiirustada saab ka aeglaselt.

Hea võimalus hingamisega sügavuti tegeleda on erinevad joogapraktikad. Neis õpetatakse inimest rahunema ja lõdvestuma. Kui neid tehnikaid tihti teha, siis on see kehale suur kingitus enesetervendamise teekonnal. Lisaks hingamisele muutub kogu inimese olemus rahulikumaks, kui kaovad pinged.

Hea võimalus argimurede ja stressiga toime tulemiseks on vaikuseminutid.ee teadveloleku kursus. Seal õpetatakse tehnikad, kuidas ennast rahuseisundis hoida.

Igasugune liikumine aitab

Igasugune jooga on samuti abiks. Olen käinud kolmanda tasemeni Isvara joogakoolis. Sain palju uut ja huvitavat teada nii hingamisest kui ka paljust muust. Erinevaid joogastiile on palju, aga Isvara meeldis mulle sellepärast, et tund koosnes 2 osast. Kõigepealt teooriaosa, kus räägiti, miks need asendid ja praktikad head on ning nende mõjust kehale. Teises osas oli praktika, kus räägitu ka ellu viidi. Soovitan soojalt.

Liikumine – ära leierdatud teema, aga tunnen, et seda on vaja mainida. Selleks, et vesi kehas liikuma saada, teen hommikuti lihtsaid harjutusi. Olen neid kombineerinud erinevatest praktikatest ja õpetustest: Tao, Hatha jooga, Krija Jooga jne. Kui vähegi võimalik teen 30 min – 1h jalutuskäigu iga päev. Inimene vajab liikumist. Ka jõutrenniga tegelen regulaarselt. Tunnen neid asju tehes ennast hästi. Sellist tunnet nagu varem oli, et peale lõunat tuli uni peale, enam ei ole.

Enesetervendamine teraapiate abil

Olen elu jooksul väga paljudes teraapiates käinud, aga need, mis kohe ja päriselt töötavad on mõned üksikud. Teen neist juttu alljärgnevalt:

  • Yumeiho teraapia – Olen aastaid teadnud, et mul on üks õlg allpool kui teine. Erinevad massöörid ja kiropraktikud on kõikvõimalikke põhjuseid sellele pakkunud, kuid korda ei ole seda saanud. Mõni kuu tagasi
    enesetervendamine Yumeiho teraapia
    yumeiho teraapia. Pilt: Canva

    käisin yumeiho teraapias. Terapeut Merilin Rohtma ütles, et mul on üks jalg pikem kui teine. Vahe on ca 1,5 cm. Küsis, kas ma kannan lühema jala all kõrgendust. Ma ei teadnudki, et see nii on. Arvasin, et see on selgrooga seotud. Igatahes, peale ca tunni pikkust seanssi, mis oli ka valus, olid mu jalad ühepikkused ja peeglist vaadates olid ka õlad ühel kõrgusel. Merilin hoiatas, et tulemus ei pruugi kohe püsima jääda ja võib olla tagasilööke. Mina olen üks õnnelikest, kellel tulemus jäi püsima. Käisin ka teisel seansil, mille lõpus olid ka mu puusad lahti. Väga veider tunne oli. Seega, väga soovitan seda teraapiat, kel sarnased mured.

  • Südamega terapeut Bella – Tunnen Bellat juba 3 aastat ja ütlen ausalt, et ei tea kedagi, kes sellise hingega oma asja ajaks kui tema. Massaaž, mida ta teeb on ülihea. Või siis Leebe bioenergeetia seansid, mis esmakordsel tegemisel jalust maha niitsid sõna otseses mõttes. Lõõgastuse kõrgem tase. Lisaks teeb Bella ka online coachingut suhete ja naiselikkuse teemadel. Bella kontakt: https://learn2touch.com/ ja bellalaurf@hotmail.com
  • Osteopaat Dmitri Tsion – Dmitri on väga võimekas mees. Ta tunneb kui sapp on kinni või maks on paigast liikunud. Samuti on ta mul nihkes olnud selgroolülid paika tagasi pannud. Kord või kaks aastas soovitan tema juures läbi käia. Kuna ta on tõepoolest väga hea spetsialist, siis on ka järjekorrad pikad. Ta võtab vastu Lauteri 8 – 62, vastuvõtule saab registreerida telefonil 5272447.
  • Loodusravi – meie tänane nn tavameditsiin on tegelikult uus nähtus. Inimesed on aastatuhandeid olnud loodusravi austajad. Mina näen, et looduse poole on vaja tagasi liikuda. Ravi on aeglasem, aga tulemus on kindlam ja kõrvaltoimed üldjuhul puuduvad. Hiina meditsiin, ayurveeda jne. Need on tuhandeid aastaid vanad õpetused. Ka meie esivanemad on olnud nn metsapoole ja sealt abi saanud. Kahjuks on need teadmised kaduma läinud. Kuna taimeravi on aeglane, siis võib tekkida kahtlus ja hirm oma tervise pärast. See on loomulik. Kui on hirm, näiteks kasvaja puhul, siis on arusaadav, kui inimene tahab tavameditsiinist pärit meetoditega ravida. Enesetervendamine on tõhusam, kui seda loodusest pärit raviga toetada ja tagada, et kehas on vitamiinid ja mineraalid olemas. Samuti on vaja üle vaadata elustiil. Näiteks kopsuvähi puhul edasi suitsetades on ükskõik millisest ravist vähe kasu.
  • Vitamiinid ja mineraalid – on erinevaid uuringuid tehtud ja jõutud järeldusele, et mida aeg edasi, seda keerulisem on meil toidust eluks vajalike vitamiine ja mineraale kätte saada. Me ei jõua füüsiliselt seda kogust toitu süüa, mida on vaja, et ained kätte saada. Seega, ära karda toidulisandite tarvitamist. Kui kehas on vitamiine ja mineraalaineid vähe, ei saa ta toimida täisvõimsusel.
  • Puhkus – kui saan eemale tööst ja argipäeva rutiinist, siis on alumisel korrusel kõik väga hästi. Eriti ilmekalt panin seda tähele peale 7 päeva pimedas ruumis viibimist. Mitte midagi tehes saab tõeliselt välja puhata. Esimesed kolm päeva magasin, sest olin nii väsinud argitoimetustest. Neljandal päeval tundsin, kuidas alumine korrus ellu ärkas. Kui tahad päriselt välja puhata, siis pimedas ruumis on hea võimalus seda teha. Üks võimalik koht kus seda teha saab: pimesikk.ee
    enesetervendamine
    Pilt: Canva
  • Vähem ekraane – on väga palju infot ekraanide vaatamisest tekkinud probleemide osas. Saad neid vältida kui ekraanide vaatamise aega lühendad. Kindlasti tasub õhtul enne magama minekut neid vältida. Ekraanidest tulev valgus annab ajule märku, et praegu on päev ja on vaja ärkvel olla. Paar tundi enne und peab olema ekraanideta. Mina loen õhtuti tunnikese enne magama minekut. Tunnen, kuidas rahu saabub. Vahel proovin mõnd meditatsiooni pärast lugemist teha, kuid sellest ei tule midagi välja, sest keha on nii lõdvestunud, et tahab magada.
  • Puhka välja – istume hiliste tundideni ekraanide ees ja läheme unerohu abil magama. Hommikul ärkame äratuskellaga ja elu tuleb sisse peale kanget kohvi. Kas see on normaalne? Piisab sellest, kui minna õigel ajal magama ja keha saab korralikult välja puhata. Üks hea toode on valguslamp, mis hakkab enne äratust vaikselt põlema. See tekitab tunde, et päike tõuseb ja ärkamine on palju meeldivam kui ehmatava äratuskellaga. Kui kindlal kellaajal magama minna, siis keha harjub sellega ja ärkab üles kõrvalise äratuseta.
enesetervendamine puhkus
Pilt: Canva

Kokkuvõtteks

Soovitan haigusesse suhtuda kui teejuhti. Ta on tulnud, et Sind hoiatada. Nagu sõber, kes tuleb ja näitab sulle midagi, mida ise ehk ei pane tähele. Haigus ei ole Sinu vaenlane. Ta on sõber, kes vihjab aastast aastasse, aga sa ei kuula. Mure tekkimisel lähed arsti juurde või apteeki ja võtad rohu, mis sõbra ära ajab.. seega jääb sõnum tihti saamata. Niikaua, kuni taipad, milles on asi ning ei süüdista tervet maailma selles, et haige oled. Iga inimene on ainuisikuliselt oma tervise eest vastutav.

Kas Sa tead kedagi, kes on elustiilis muutusi tegemata ja ainult ravimitele lootma jäädes lõplikult tervenenud?

Need meetodid ja nõuanded on niisama väikesed ja ei pruugi ükshaaval tulemusi anda. Mõistusel on lihtsam haarata ravimite järele. Tegelikult on nii, et edu peitub lihtsates asjades, tehes neid järjepidevalt. Nendest väikestest muutustest saab alguse suur muutus, mis aitab Sind enesetervendamise teekonnal.

Kui oled huvitatud oma seksuaalse võimekuse tõstmisest, siis liitu E-kursusega. Teadliku seksuaalsuse E-kursusel saad teada kuidas ennast seksuaalselt heas vormis hoida ja nipid juba kadunud seksuaalse vormi taastamiseks.

Loe e-kursusest lähemalt

Siin avaldatud info ja soovitused põhinevad üksnes nõustaja isiklikel kogemustel ega pruugi olla vastavuses teaduspõhise meditsiini teadmistega. Tegemist ei ole tervishoiuteenusega, vaid nõustaja isikliku kogemuse jagamisega. Nõustaja ei ole tervishoiutöötaja, ei oma meditsiinialast haridust ega saa hinnata seda, kas ja millist mõju avaldavad tema kogemustel põhinevad soovitused Teie organismile. Palun arvestage, et tervishoiuteenuse saamiseks, sealhulgas haiguse ja vigastuse ennetamiseks, diagnoosimiseks ja ravimiseks tuleb pöörduda arsti poole.