Pilt: Canva

Nutikellade, WIFI, mobiiltelefoni kiirgus on muutunud meie elu osaks, eriti pärast 3G, 4G kasutuselevõttu on kokkupuude elektromagnetkiirgusega tõusnud. Me oleme nutitelefoni haardes    24-7. Samas on täheldatud, et noorte meeste viljakus on langenud. Kas nende kahe vahel on seos?

Nt Exeteri ülikoolis läbi viidud uuring 2015. aastal näitas, et spermide liikumiskiirus langes 8%, kui spermatosoidid puutusid kokku mobiiltelefoni kiirgusega.

 

Kas mobiiltelefoni kiirgus ja meeste viljakuse langus on seotud?

Spermatosoidide arv väheneb meestel üleüldiselt ning teadlased ei tea, mis on selle põhjustajaks. Teatakse, et kuigi läänemaailmas on spermatosoidide arv jõudsalt langemas, ei vähene see Lõuna-Ameerikas, Aasias ja Aafrikas samal kiirusel. Tuleb meeles pidada, et spermide arvu mõjutavad veel ka rasvumine, keskkonnamürgid ja muud tegurid, mida ei teata. Kui suureks põhjustajaks võib olla  mobiiltelefoni kiirgus või üleüldine kiirgus, mida saame erinevatelt nutiseadmetelt?

mobiiltelefoni kiirgus
Kõlar suhtleb mobiiltelefoniga bluetoothi abil, Pilt: Canva

Teadlased on jõudnud arusaamale, et nende kahe asja vahel on seos. Mitmetes teadusuuringutes on jõutud järeldusele, erinevad kiirgused vähendavad sperma kvaliteeti ja jõudlust ning edasised uuringud on olulised, et jõuda täpsele selgusele, kuidas see nii on.

Erineva kiirgusega puututakse kokku igal pool: mobiiltelefonid, WiFi, bluetooth, ringhäälinguantennid, suure võimsusega impulssradarid, meditsiiniseadmed, mobiiltelefonide tugijaamad jne. Seega pole väga lihtne kiirgust täielikult vältida, kuid on olemas viisid, kuidas selle mõju tuntavalt vähendada. Nt on moodustatud tabel, millised nutitelefonid kiirgavad enim ja millised kõige vähem. Tabeliga saad tutvuda SIIN.

Mõned inimesed on elektromagnetväljadega kokkupuute suhtes väga tundlikud, neil esinevad kroonilised peavalud, liigne väsimus, stress, katkendlik uni, kipitus nahal, „helisevad“ kõrvad, seletamatu lööve, kehavalud, nõrgenenud immuunsüsteem või muud ebatavalised sümptomid, mille põhjustajat ei tea.

Üks mõjus test, kas oled liiga tundlik elektromagnetväljade kiirgusele on minna nädalaks telkima ja end täielikult vooluvõrgust välja lülitada. Pane tähele, kuidas end tunned. Pööra tähelepanu energiatasemele, ole teadlik sellest, kuidas magad. Kui tunned end märkimisväärselt paremini ja koju naastes kehvasti, võid uurida, kuidas vähendada elektromagnetväljadega kokkupuudet. Kui terve nädal telkimist tundub liiga ekstreemne, siis jaluta igapäevaselt looduses.

mobiiltelefoni kiirgus
Väldi mobiiltelefoni olemist magamistoas. Kui see seal on, siis määra telefon lennurežiimi. Pilt: Canva

5 tegevust, mis aitavad vältida üleliigset kiirgust

Mobiiltelefoni kiirgus võib meeste sperma kvaliteeti negatiivselt mõjutada. Eelkõige vähendades seemnevedeliku mahtu, seemnerakkude kontsentratsiooni, spermatosoidide arvu, liikuvust ja elujõulisust. See võib viia mehe viljatuseni ja seega peaksid mehed, kes soovivad järglasi teadlikult vähendama kokkupuudet raadiosageduskiirgusega. Kuidas seda teha?

Selleks on mõned lihtsad nipid:

  • Ära kanna mobiiltelefoni pükste taskus või üleüldse keha ligidal. Kasuta midagi telefoni ja keha vahel, nt rahakott, kaarditasku vms või muretse telefonile eraldi kott. Autos kasuta telefoni eemal hoidmiseks telefonihoidikut. Mina kannan telefoni taskus aga kasutan kaitseks Safesleeve kiirguskaitsega telefoniümbrist. Lisaks olen välja lülitanud 4G ja VoLTE kõned, Wifi ja Bluetoothi. Kiirgustase alaneb märgatavalt.
  • Tee telefonikõned nii, et telefon on Sinust eemal: nt valjuhääldi peal, võid kasutada ka kõrvaklappe koos mikrofoniga helistamiseks. Veel parem: kui pole vaja tingimata helistada, siis saada sõnum, ka häälsõnumid on mugavad, sest jääb ära vajadus käsitsi trükkida.
  • 2G, 3G ja 4G kiirgavad kõige rohkem kiirgust. Kui liigud ringi telefon taskus, siis lülita see välja. Aeg-ajalt lülita andmeside sisse ja tee vajalikud toimingud: vasta kirjadele, uuri infot jne, seejärel lülita jälle andmeside välja. Tee sama kui lähed magama. Veel parem vii magamistoast mobiiltelefon üldse ära. Andmeside väljalülitamine tähendab, et kõned ja SMSid tulevad ikka läbi, seega oled kättesaadav.
  • Ära hoia sülearvutit kunagi süles! Kasuta seda laual või alusel ning säästad nii siseorganeid. Samuti ära kasuta laptopil WIFit vaid vanamoodsat internetikaablit. Kui internetikaabli võimalust pole, siis WIFI kasutamisel lülita see sisse ja hiljem jälle välja. Sama kehtib ka telefonide kohta.
  • Väldi bluetoothiga seadmeid: nutikell, kõrvaklapid, arvutihiir, klaviatuur. Kanna nutikella treeningu ajal, kuid mitte igapäevaselt 24/7. Kindlasti ära maga nutikellaga, sest magamise ajal võib see pea lähedal und häirida. Kasuta vanamoodsaid kõrvaklappe juhtmega, mitte bluetoothi abi, samuti väldi bluetoothi kasutamist autos, kui telefon on keha juures. Ka arvutihiir ja klaviatuur vaheta välja juhtmega variandi vastu, et bluetoothi mõju vähendada.

Kokkuvõtvalt

mobiiltelefoni kiirgus
Juhtmega kõrvaklappide kasutamine lubab telefoni kehast eemal hoida. Pilt: Canva

 

 

Oluline on märkida, et Exeteri uuringut juhtinud teadlased jõudsid järeldusele, et kuigi sperma kvaliteedi ja telefoni taskus kandmise vahel näib olevat seos, mõjutab see käitumine tõenäolisemalt mehi, kel on viljastamisega probleeme ja kelle spermid pole piisavalt elujõulised juba muudest asjaoludest tingituna. Kuna viljatus võib mõjutada u 15% paare, siis on oluline teha kõik selleks, et mees hoolitseks oma tervise eest ja vähendaks ka kokkupuudet erinevate nutiseadmetega, WIFI, bluetoothi jms.

Seega, igaüks ise vastutab oma tervise eest ja tee need väiksed sammud, et end kaitsta. Lisainfot, kuidas ise oma tervise eest hoolitseda leiad veel ka sellest blogipostitusest.

Kui oled huvitatud oma seksuaalse võimekuse tõstmisest, siis liitu E-kursusega. Teadliku seksuaalsuse E-kursusel saad teada kuidas ennast seksuaalselt heas vormis hoida ja nipid juba kadunud seksuaalse vormi taastamiseks.

Loe e-kursusest lähemalt

Siin avaldatud info ja soovitused põhinevad üksnes nõustaja isiklikel kogemustel ega pruugi olla vastavuses teaduspõhise meditsiini teadmistega. Tegemist ei ole tervishoiuteenusega, vaid nõustaja isikliku kogemuse jagamisega. Nõustaja ei ole tervishoiutöötaja, ei oma meditsiinialast haridust ega saa hinnata seda, kas ja millist mõju avaldavad tema kogemustel põhinevad soovitused Teie organismile. Palun arvestage, et tervishoiuteenuse saamiseks, sealhulgas haiguse ja vigastuse ennetamiseks, diagnoosimiseks ja ravimiseks tuleb pöörduda arsti poole.