Eesnäärmevähk on salakaval haigus, sest pikka aega ei pruugi haigustunnuseid tekkida. Kaebused tekivad alles haiguse hilisemas staadiumis. Samas on võimalik haigus diagnoosida juba mitu aastat varem nt vereproovi kaudu, sellistel juhtudel kaebusi pole ja need oleks võinud tekkida alles 5 aasta pärast.

Kuidas ära tunda eesnäärmevähi sümptomid/tunnused?

eesnäärmevähk
Üheks eesnäärmevähi haigustunnuseks võib olla vaagnavalu, selja-ja puusavalu. Pilt: Pixabay, Darko Djurin

Mehed, kes on saanud eesnäärme pahaloomulise kasvaja diagnoosi, on olnud alljärgnevad tunnused:

  • verd spermas või uriinis
  • erektsioonihäireid
  • urineerimisvaegusi
  • valu vaagnas
  • jalgade nõrkust
  • seljavalu, puusavalu

Kui Sul on esinenud mõni selline kaebus, siis külasta perearsti või kasuta võimalust Synlabis teha PSA analüüs, mis on vereanalüüs, kus määratakse prostataspetsiifilise antigeeni sisaldust veres.  Seda testi soovitatakse juba 30-ndates eluaastates teha, et olla kindel, et lähitulevikus pole probleeme eesnäärmega. Kui see on korras, siis võib järgmine kord end testida 40-ndates eluaastates. Tulemuse saab teada paari päeva jooksul. Pärast tulemuse teada saamist, võib arst määrata ka ultraheliuuringu.

Sellised kaebused esinevad ka muude eesnäärme haigustega: eesnäärmepõletiku ja eesnäärme healoomulise suurenemisega, seega ei pea alati kartma halvimat. Kahjuks on näha, et mehed kannatavad haigustunnuste käes mitu aastat, enne kui juletakse arsti juurde pöörduda. See omakorda tingib karmimad ja jõulisemad meetmed ravis, mis pole kellelegi meelt mööda. Ka ravitulemused on varajases kasvaja arengustaadiumis paremad.

Kes on ohus? Kas eesnäärmevähk on ravitav?

Eesnäärmevähki on suurem tõenäosus haigestuda meestel, kel

  • on perekonnas juba esinenud meespool eesnäärmevähki või naispoolel rinnavähki
  • on vanus üle 50 eluaasta, umbes kolmveerand diagnoositutest on üle 65 aasta vanad.
  • on jäänud ravimata eesnäärmepõletik
  • puudub regulaarne seksuaalelu
  • on soodumus ülekaalule,
  • meeldib tarbida piimatooteid ja rasvast liha, samas süüa vähe taimset toitu
  • on D-vitamiini ja E-vitamiini puudus
  • on kalduvus ülekaalule. Kehakaalu tõustes suureneb ka naissuguhormooni östrogeeni tase ja langeb testosterooni tase. Testosterooni taseme langus on otseselt seotud eesnäärme haigustega.

Eesnäärmevähk pole tavaliselt surmaga lõppev haigus. Kuigi eesnäärme kasvaja avastatakse igal 6-ndal mehel, siis kõigest 3% põdejatest sureb sellesse.

Tänapäeval on olulise ravimeetodina kasutusel aktiivne jälgimine. On jõutud seisukohale: kui kasvaja ei tekita hädasid, siis pole mõtet seda ka näppida! Seega jälgitakse kasvaja arengut iga 3 kuu tagant, tehes regulaarset eesnäärme kontrolli. Sellisel ravimeetodil on oluline koht ka haigel endal, nimelt peab mees jälgima tähelepanelikult oma tervist – kõik muudatused kehas, mis pole tavapärased ja erinevate kaebuste tekkimisest, tuleb teada anda raviarstile. Siin ei kehti vanasõna: kes kannatab, see kaua elab. Seejärel on võimalik kaaluda teisi ravivariante, seal hulgas ka kirurgilist ravi.

Kuidas eesnäärme tervist hoida?

Uuringud näitavad, et teatud toidud võivad aidata eesnäärmevähi kasvu aeglustada või vähendada selle taastekkimise võimalust pärast ravi. Kõigi nende toitude puhul ei ole tõendid alati teaduslikult tõestatud või on uuringud näidanud vähest mõju. See tähendab, et kindlalt ei saa öelda, kas mõni neist toitudest võib aidata, kuid tervislik toitumine on igas mõttes kehale hea.

Eesnäärmevähk ja toitumine – mida süüa ja mida vältida?

eesnäärmevähk ja toitumine
Tomatid on head lükopeeni allikad, millel on vähki ennetav toime. Loomsed rasvad tasub asendada taimsete õlidega. Pilt: Pixabay, Nähe Bonn

Soovitan süüa tomatit, sest see sisaldab lükopeeni, millel on vähki ennetav toime. Tasub meeles pidada, et värsketes tomatites polegi kõige rohkem lükopeeni, hoopis küpsetatud tomatid ehk erinevad tomatikastmed, supid, püreed, tomatipastad on paremad lükopeeni allikad, kuna meie keha suudab seda sealt kergemini omastada. Lükopeeni leidub veel arbuusis, greibis, papaias. Tasub teada, et lükopeeni on vaja pidevalt juurde tarbida, sest keha ei säilita seda väga kaua. Seega lülita toidusedelisse mõned lükopeeni sisaldavad toiduained, mida tarbid igapäevaselt.

Mõned uuringud näitavad, et rohelises tees sisalduvad ained võivad kaitsta eesnäärmevähi kasvu ja kaugele arenenud eesnäärmevähi eest. Rohelise tee tegemiseks lase sel tõmmata 5 minutit, et kõik kasulik jääks joogi sisse. See võib joogi muuta veidi mõrumaks, kui tavaliselt oled harjunud jooma.

Eesnäärme vähki on väga vähe Aasia riikides, nt Jaapanis ja Hiinas, kus toitutakse palju taimsest ja vähem rasvarikastest lihatoodetest. Punast liha süüa mõõdukalt ning parem on seda vältida või süüa minimaalses koguses. Soovitatakse süüa 500g punast liha (veis, siga, lammas) nädalas. See on väga vähe ning mõnel suuremal mehemürakal on see tavapärane päeva portsjon. Loomse rasva ehk rasvasema liha võiks asendada taimsete õlidega, näiteks kasutada toidu tegemiseks oliiviõli, süüa pähkleid, seemneid, kala, avokaadot.

Töödeldud ja rasvased toidud ei sobi

eesnäärmevähk
Punast liha võiks süüa 500g nädalas. Pilt: Pixabay, CoxinhaFotos

Samamoodi vältida töödeldud toiduained. Need on erinevad singid, peekonid, suitsuvorstid. Ka lihatoodete pannil kõrvetamine või grillil sussutamine mustaks pole hea, eelistada tuleb aurutamist, keetmist, ahjus küpsetamist. Loomse valgu võib osaliselt asendada erinevate kaunviljadega: läätsed, oad, kikerherned – need on meile samuti olulised toitainete ja valgu allikad ja süüakse häbematult vähe. Kaunviljade puhul ürita vältida konservtooteid, kuhu lisatakse tavaliselt palju suhkrut ja soola. Kui kasutad konserve, siis pea meeles neid rohke külma veega loputada enne tarvitamist.

Piimatooted on head kaltsiumi allikad, kuid on leitud, et väga palju piimatooteid pole hea. Mõned uuringud on näidanud, et palju kaltsiumi tarvitades, on suurem tõenäosus, et eesnäärmevähk levib ja kasvab kiiremini. Seega võiksid tarvitada päevas vähem kui 2000mg kaltsiumi, see võrdub umbes 1,6 liitri piima joomisega.

Proovi vältida stressi ehk leia tasakaal töö ja eraelu vahel. Pingsalt töötamine tekitab läbipõlemist, mis omakorda mõjutab keha füüsilise olukorra halvenemist. Mõõdukas sport parandab enesetunnet ja füüsilist vormi ja aitab olla terve.

Seega lase kontrollida PSA-d – see on kõige esimene samm, mille saad teha eesnäärme tervise heaks, toitu korralikult ja väheda stressi.

Kui soovid oma eesnäärme tervist toetada, siis liitu E-kursusega. Teadliku seksuaalsuse E-kursusel saad teada, kuidas vaagnapõhjalihasid treenida ja ise endale eesnäärme massaaši teha.

Loe e-kursusest lähemalt

Siin avaldatud info ja soovitused põhinevad üksnes nõustaja isiklikel kogemustel ega pruugi olla vastavuses teaduspõhise meditsiini teadmistega. Tegemist ei ole tervishoiuteenusega, vaid nõustaja isikliku kogemuse jagamisega. Nõustaja ei ole tervishoiutöötaja, ei oma meditsiinialast haridust ega saa hinnata seda, kas ja millist mõju avaldavad tema kogemustel põhinevad soovitused Teie organismile. Palun arvestage, et tervishoiuteenuse saamiseks, sealhulgas haiguse ja vigastuse ennetamiseks, diagnoosimiseks ja ravimiseks tuleb pöörduda arsti poole.